|  | 

Turystyka

Góry zimą dla początkujących czyli w góry o każdej porze roku.

img-responsive

Góry są piękne o każdej porze roku. Potrafią zaserwować ekstremalne przeżycia. Jeżeli do tej pory odwiedzałeś je tylko latem i chciałbyś nareszcie zobaczyć jak się prezentują przykryte białym puchem to śmiało. Góry zimą dla początkujących także bywają przystępne ale nim wyruszysz w drogę przygotuj sie dobrze do tego spotkania. Najważniejszy będzie dobry plan. Oto on:

Rozsądnie wybierz cel wędrówki

Z górami nie ma żartów dlatego na pierwszy raz nie wyznaczaj sobie zbyt trudnego celu, aby Cię nie przerósł. Za wysoka poprzeczka może Cię zniechęcić albo narazić na niebezpieczeństwo. Zacznij od łagodnych partii Sudetów lub Beskidów bez twardych skał.

Sprawdź prognozę pogody i warunki na szlakach

Korzystaj tylko ze sprawdzonych stron, gwarantujących największą precyzję oraz ze stron właściwej grupy GOPR lub TOPR.

Nie planuj długiej trasy

Zimą dzień jest krótszy, wcześniej zapada zmrok pamiętaj o tym planując wędrówkę i koniecznie spakuj latarkę do plecaka.

Ubierz się odpowiednio

Pamiętaj o warstwach, najlepiej sprawdza taktyka “na cebulkę”. Pozwalający schować zbędną odzież do plecaka gdy jest za ciepło lub dołożyć kolejną warstwę w razie chłodu. W skład “cebulki” wchodzi:

  • Bielizna termoaktywna – bielizna syntetyczna ściśle przylegająca do skóry.
  • Warstwa termiczna – bluzy, polary.
  • Warstwa zewnętrzna – softshelle
  • Nie zapomnij o rękawiczkach, czapce i chuście na szyję.

 

Spakuj sprzęt sportowy

Raczki turystyczne będą wystarczające, sprawdza się w górach typu beskidzkiego, czyli tych od których najlepiej zacząć zimową przygodę z górami.
Zabierz również kijki trekkingowe koniecznie wyposażone w talerzyki.

Nie zapomnij o ciepłym prowiancie

W niskich temperaturach warto zadbać o ciepły posiłek. Ponadto organizm bedzie potrzebował energii aby dalej iść, najprościej spakować w termos ciepły posiłek i herbatę z cukrem.

Pamiętaj, że trzeba pić

Zarówno latem jak i zimą bardzo ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Najlepszy schemat to częste przerwy na 2-3 łyki. Zadbaj o ciepłe picie
aby organizm nie musiał wytracać energii na ogrzewanie zimnego płynu.

gory-zima-dla-poczatkujacych-czyli-w-gory-o-kazdej-porze-roku

ABOUT THE AUTHOR